s' före / efter operationen



Tänkte berätta lite hur det är med operationen, både före och efter..

Före operationen;

Jag har spelat fotboll ett bra tag. Men i början av 2008 kände jag att mitt knä inte var som det skulle, det svullna upp så fort jag sprang några meter och dunkade.. Jag sökte upp det efter några månader och då hade jag muskelförminskning och broskbildning. Det gjorde så att jag inte kunde stäcka ut mitt knä helt och hållet, utan att det låste sig efter halva. Läkaren sa att jag inte kunde operera detta utan att jag skulle få ha detta hela livet. jag hade känt av mitt knä vid 2006 också, men det var inte så illa som det var 2008 så jag kollade aldrig upp det 2006. När jag hade gympa kunde jag knappt vara med för att jag hade så ont. Fick tejpa mitt knä och började på sjukgymnast som inte gav något resultat alls. Jag tröttnade ganska fort på mitt knä, tänk er själv att ni kanske vill sitta framför datorn i 30 min och när ni ska resa er låser knät sig? Det gjorde riktigt ont kan jag berätta. Nu när jag började gymnasiet hösten 2009, kunde jag inte längre gå med mitt onda knä. Jag ville ha ett stopp på detta, jag skulle aldrig kunna bli det jag ville om jag inte tog kontakt med läkaren. I början av gymnasiet gick jag till skolsyster som skickade mig till Lundby sjukhus. När jag var på Lundby sjukhus fick jag en ny sorts skada som heter plica. Läkaren berättade att det skulle bli en operation. ÄNTLIGEN tänkte jag! Men jag var dock tvungen att ta blodprover innan, så det blev att åka till vårdcentralen och ta blodprover i armen. De tog fem rör på mig! Efter några veckor fick vi reda på blodsvaren, 4 rör var bra fast det femte röret visade på någn infektion. Men en operation skulle bli av iaf. Torsdagen den 28 januari fick vi ett SMS ifrån Lundby sjukhus att de hade en tid för operation den 1 februari. Jag tackade ja, fredagen den 29 blev det att köpa bakteriedödande tvål. Söndagen den 31 blev det att ta bort alla smycken osv. Måndagen den 1 åkte jag och pappa till Lundby sjukhus där jag blev opererad!

 

Efter operationen;

Nu har det nästan gått två veckor sedan jag opererade mig och jag är jätte glad över att jag har gjort den operationen. Nu kan jag stå rakt, börja gymma, börja spela fotboll, ja allt som en vanlig tonårig vill göra! Jag har verkligen saknat att få träna. Jag har ju tränat i stort sätt i hela mitt liv och helt plöstligt var jag tvungen att få sluta med allting, det enda jag klarade av var stallet. Jag har börjat hos sjukgymnasten och fått övningar som jag ska börja göra. Såren är inte alls stora, ska dock ha tejp i ett halvår och inte sola på såren på ett år. Men vad gör det? Ärren blir ju finare :)
Ni som har en skada i ert knä, gör inte som mig då att vänta hur länge som helst, utan kolla upp det direkt! Var absolut inte rädda att kolla upp det, alltid bäst att göra det än att skadan blir värre!
Och om ni är rädda för att bli opererade.. Det behöver ni inte vara, jag gjorde ett titthålsoperation och trodde att det skulle vara jobbigt. Jag fick hur bra läkare och sjuksköterskor som helst, de förklarade exakt hur de gjorde på mig. Jag mådde inte alls illa efter operationen, för jag sa till att jag inte ville spy eller svimma, så jag fick tabletter för det. Så var inte rädd att säg vad du vill, läkarna gör ju detta för din skull och vill veta vad du tycker osv.
Att bli nersövd var ingenting, man fick först dropp som man blev yr i huvudet av, sen fick man narkosen som jag inte ens kommer ihåg. När man väl är nersövd drömmer man, så det är som att sova som vanligt.
Mitt tips!

♥ Om ni har ont i ert knä, gå till läkaren direkt!
♥ Var inte rädda att säga vad du vill, som till exempel att inte svimma efter operationen
♥ Ta det bara lugnt, läkarna vet vad som de sysslar med!

/ säändr


Kommentarer:
Skrivet av klara

Har just opererat samma skada, efter haft samma symtom som du i flera år!

Har nu för fem dagar sen tagit bort plican, hör gärna av dig kan vara kul o prata med en som har samma problem :)

DATUM: 2012-04-10 | TID: 16:50:48
Skrivet av Philippa

Hej Sandra!
Jag har haft ont i mitt hogra kna i 3 ar. Har gatt till olika osteopater och physioterapeuter och jobbat med att bygga upp muskelstyrka, skaffat ortopediska inlagg i mina traningsskor men smartan har fortfarande inte forsvunnit. Ibland ar det battre, ibland samre. Borjar fundera pa om det ar PLICA. Kan du beskriva exakt hur du kande nar du hade ont och vilka rorelser som orsakade smartan? Vad kostade din operation?

Tacksam for all info jag kan fa!

Halsningar
Philippa

DATUM: 2012-11-14 | TID: 01:57:50



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas endast för oss)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0